2012. augusztus 2., csütörtök

Nicholas Evans: A suttogó

"Ősidők óta léteznek olyan csodálatos képességgel megáldott emberrek, akik belelátnak a lovak lelkébe. Hangjuk lecsillapítja a megvadult állatokat, érintésük begyógyítja lelki sebeiket. Suttogóknak nevezik őket. Egy ilyen férfi miatt teszi kockára fényes karrierjét és házasságát, s utazza át fél Amerikát a lányával egy anya. Kétségbeesett helyzetében tőle várja, hogy helyreállítsa lovuk – és az egész család – lelki békéjét. Zarándok, a ló és Grace, a kislány szörnyű balesetet szenvedett. Grace örök életére megrokkant, és fájdalmas, ellenséges hallgatásba menekült. Zarándok dühöngő vad állattá változott, orvosai az elaltatását javasolták. De Grace anyja, Annie érzi, hogy kettejük sorsa elválaszthatatlanul összefonódott, és ha a ló elpusztul, a kislányban is meghal valami. A suttogó birodalmában, a végtelen kék ég alatt es a hósipkás hegyek között mindannyiuk élete fordulóponthoz érkezik. A világhírű regényből Robert Redford és Kristin Scott Thomas főszereplésével készült nagy sikerű film."


Már azóta szemeztem vele mióta az eszemet tudom,egyszer már majdnem meg is vettem,de a Csontváros jött helyette, így még várnia kellett.Most már látom,hogy jól tettem,hogy késleltettem az olvasását,mert lehet,hogy fiatalabban nem tudtam volna értékelni amit most már igen.A cím alapján olyan könyvet vártam,ami inkább a lovakra koncentrál,és az emberek háttérbe szorulnak.Na ez mondhatni pont fordítva volt.Nem az amit vártam,de így is tetszett.


Először fura volt,hogy folyamatosan váltakoznak a szereplők akik szempontjából bemutatja a történetet,de aztán rájöttem,hogy inkább jobb így hiszen átfogóbb képet kapunk.Evans úgy ír,hogy teljesen beleéltem magam a könyvbe,és már az elején is szívem szerint felkiáltottam volna,hogy "ne  menjetek arra!",és aztán a tragédia részletes bemutatása... borzasztó volt 'átélni'.
Közel 500 oldalas,de kell is ennyi,hogy az események szépen kibontakozhassanak,és megértsük a miérteket.
A "suttogós" részek leírása eléggé hitelesre és hihetőre sikerült.Ez a módszer tényleg létezik,csak más néven,legismertebb képviselői Monty Roberts és Pat Parelli.


A szereplőket tekintve a többségükkel nem volt bajom,sőt Grace,Tom és Joe kifejezetten szimpatikusak voltak.Egyetlen ember volt aki miatt a falra tudtam volna mászni,az pedig Annie.Ilyen önző,akaratos,érzéketlen.Még akkor is csak magára tud gondolni,mikor a lánya szinte haldoklik.Egyáltalán nem érdekli hány emberen gázol keresztül,kit tesz tönkre,csak az legyen amit ő akar.Ahogy benne éreztem ezt a "tüzességet" - Evans nevezte így,én másnak mondanám - ,Tomból is sugárzott az a nyugalom,amit a lovak felé közvetített,és Grace nyomorúságát,fájdalmát is nagyon jól sikerült átadnia az írónak.


SPOILER egyedül a végén Tom döntését nem értettem,hiszen azzal,hogy feláldozta magát Grace szeme láttára - inkább öngyilkosság - még nagyobb fájdalmat okozott neki,mint azzal hogy viszonya volt az anyjával. SPOILER


Nekem a fehér borítós új kiadás van meg,ami nagyon szép kívülről,de a fordítás néha magyartalan volt,és nagyon sok elgépelést találtam benne.


Összességében azt kell mondanom,hogy nem teljesen azt kaptam,mint amit vártam,de ennek ellenére nagyon tetszett,és tényleg örülök,hogy nem korábban olvastam - nem csak a felnőtt tartalom miatt - mert így tudtam értékeltem az ifjúsági regényektől eltérő írásmódot is.


U.I.: a filmről csak annyit,hogy igen,már régebben láttam.Nem rossz feldolgozás,vannak benne eltérések,de arra jó hogy könnyebben el tudjuk képzelni a módszereket amit a lovakon alkalmaznak.És nekem őszintén a film vége kicsit jobban tetszett,sokkal nyitottabb volt.

5/5




Eredeti címThe Horse Whisperer 
Fordító: Sóskuthy György
Kiadó: Európa
Kiadás éve: 2010
Oldalszám: 496



1 megjegyzés:

  1. Imádtam ezt a könyvet :) Bár igen azt kicsit furcsáltam amit a SPOILER-ben irtál. Nem is tudtam hova rakni azt a részt... de mindegy ... nekem így is nagyon tetszettt ez a könyv. Mivel nagy lovas vagyok és a filmet elöbb láttam azt hittem hogy a könyv nem lesz ennyire embercentrikus de szerintem nagyon jól összehozott könyv.

    VálaszTörlés