2012. augusztus 1., szerda

Veronica Roth: A beavatott

"EGYETLEN DÖNTÉS 
alapján megtudhatod, kik az igazi barátaid
EGYETLEN DÖNTÉS
meghatározhatja az értékrendedet
EGYETLEN DÖNTÉS
örökre megmutathatja, kihez és mihez vagy hűséges
EGYETLEN DÖNTÉS, AMELYTŐL MEGVÁLTOZOL
Beatrice Prior az antiutópisztikus Chicagóban él: az itteni társadalom öt csoportra tagolódik, melyek mindegyike egy-egy erény kiművelését írja elő tagjai számára. Ők az Őszinték, az Önfeláldozók, a Bátrak, a Barátságosak és a Műveltek. Az év egy bizonyos napján a mindenkori tizenhat éveseknek el kell dönteniük, melyik csoporthoz kívánnak tartozni. Ennek kell szentelniük életük hátralevő részét. Beatrice ingadozik aközött, hogy a családjával maradjon-e, vagy végre önmagává váljon. Ez a két lehetőség kizárja egymást. Végül olyan döntést hoz, amely mindenki számára meglepetést jelent – még önmagának is."

Vigyázz,helyenként spoilert tartalmazhat!!!

Sokat szemeztem vele,ugyanis sok jót és ugyanannyi rosszat is hallottam már róla,ezért nagyon kíváncsi voltam rá,de végül mégsem vettem meg.Aztán múltkor megláttam a könyvtárban,és le sem mertem tenni,nehogy valaki elvigye előlem.

Egy újabb disztópikus könyv,mostanság ennek a témának nagy divatja van,de szerencsére én még nem olvastam belőlük túl sokat, így még tudnak újat mutatni.Roth elképzelése érdekes,hogy a jövőben a háborúkért és viszályokért  5 dolgot okolnak - az 5 közül mindenki mást -  és a csoportok ezek kiküszöbölésére "szakosodtak". Így jött létre a Bátrak,az Őszinték,a Barátságosak,a Műveltek és az Önfeláldozók csoportja,és a benne élő emberek megpróbálnak az adott csoport nevéhez hűen viselkedni,ha valakinek ez zsigerből nem megy,az a 16 életévét betöltve válthat csoportot,vagy maradhat a sajátjában is.A csoportváltókkal a családjuk általában nem tarja fent a kapcsolatot,ugyanis a csoport a rokonoknál előbbre való.
Valóban érdekes elgondolás,de nekem ezzel akadtak gondjaim.Miért pont ezt az öt tulajdonságot emelték ki? - oké,valamiféle magyarázatot próbál rá adni az írónő,meg tudom,hogy az öt az barátságos szám,és különben is húszat nehéz lett volna fejben tartani,de nekem ez még gyenge kifogás - nem hiszem,hogy a háborúk miatt ne hibáztattak volna még ezer meg egy dolgot,nem csak az önzést, a gyávaságot stb.Aztán ott van az,hogy a csoporttagok csak az adott csoportra jellemzően viselkednek, pl. valaki nem lehet egyszerre bátor és barátságos is,mert akkor az már Elfajzott.Én ezt sem értettem igazán,hogy pontosan milyen is egy Elfajzott,hiszen Beatrice társai közt is akadt olyan 'normális',akinek a viselkedésében láttam önzetlenséget is ,holott nem is 'oda valósi'.És ilyen alapon,aki nem Művelt annak az IQ-ja egy zöldségéhez kellene hogy közel álljon,de ez sem igaz.És amit a Bátrak csinálnak,többségében nem bátorság,hanem extrém sport,vagy csak az életük felesleges kockáztatása,és hogy a piercing meg a különböző testékszerek miként jelzik a bátorságot,fogalmam sincs.Oké azt elismerem,hogy a félelemmel való szembesítés és annak legyőzése valóban bátorság.
Szóval nekem a csoportos dolgokkal voltak problémáim rendesen.

Amúgy a történet nem olyan rossz,van benne potenciál.Nekem csak a szerelmi szállal vannak gondjaim és a főhősnőnkkel.Őt egyáltalán nem sikerült megkedvelnem,állandóan nyafog,és ahhoz képest,hogy Művelt is,néha tök egyszerű dolgok nem esnek le neki.

Összességében nem volt annyira rossz,de azért nem dobtam hanyatt magam miatta.SPOILER azt viszont egyáltalán nem értettem,hogy a végén minek kellett annyi szereplőt kinyírni SPOILER 
Nagyon nagy piros pont a borítóért,viszont egy fekete pont azért,hogy a borító hátlapján a fülszövegben ha nem is helyesírási hibát ejtettek,de kimaradt az 'm' az amelytől szóból, így AELYTŐL  lett belőle.
A folytatást azért mindenképpen el fogom olvasni,már csak a szép borítója,és a remény miatt,hogy talán jobb lesz.

5/3.5




Eredeti címDivergent
Fordító: Logos
Kiadó: Ciceró
Kiadás éve: 2012
Oldalszám: 440

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése